hoytamo.com

Tutkimustuotokset: Taiteellinen ja muu ei-tekstimuotoinen muotoAudiovisuaalinen tuotosTieteellinenvertaisarvioitu

Tiivistelmä

Hoytamo.com sijoittuu lähiyhteisön viestinnän, graafisen suunnittelun ja journalismin välimaastoon. Sen tekemisessä hyödynnettiin pienen kyläyhteisön jäsenten tietoja ja taitoja, jonka tuloksena syntyi 38 paikallista tarinaa keväällä 2013. Mediaproduktion tarkoitus oli vastata sellaisiin kysymyksiin, kuten 1) millaista on olla yhteisön viestinnän keskiössä 2) miten ihmiset produktion vastaanottavat ja 3) kuinka yhteisön jäsenet osallistuvat sisällöntuotantoon?

Koska työ on osa Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan practice-led väitöskirjaa, produktio dokumentoitiin (juttuarkisto, äänimuistiot, kävijätilastot ja palautteet). Tutkimuksen näkökulmasta fokus oli mediaproduktion tekemisessä, sillä tarkoitus oli lisätä ymmärrystä yhteisöjen viestintää kohtaa erityisesti valokuvien jakamisen näkökulmasta.

Mediaproduktion aikana nousi esille sellaisia asioita, kuten tarve 1) jäsennellä yhteisön viestinnän tarpeita, 2) vahvistaa ymmärrystä vastaanottajien tavassa tulkita kuvia, 3) selventää mediakentän muutosta kansalaisten osallistumisen näkökulmasta ja 4) selkeyttää yksityisen ja julkisen kuvaviestinnän merkityksiä.

Projektin aikana sivulla oli lähes 14 000 käyntiä ja se valittiin Lempäälässä vuoden kulttuuriteoksi 2013.
Alkuperäiskielisuomi
Tuotoksen mediaOnline
TilaJulkaistu - 2013
OKM-julkaisutyyppiI1 Audiovisuaalinen aineisto