DivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta

Tutkimustuotokset: Kirjoitus lehdessä tai erikoisnumeron toimittaminenArtikkeliAmmatillinen

  • Jenni Alisaari
  • Raisa Harju-Autti
  • Susanna Kivipelto
  • Mikaela Björklund
  • Kiia Kuusento
  • Eija Laasonen-Tervaoja
  • Heli Vigren

Tiivistelmä

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan opetus rakentuu kielitietoisuudelle, eri kielten ja kulttuurien arvostukselle sekä eri kulttuureiden vuorovaikutukselle. Opettajat ja opettajankouluttajat tietävät, että kielet, kulttuurit ja identiteetit ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Haasteena on, miten kieli- ja kulttuuritietoisuutta voidaan käytännön tasolla toteuttaa. DivED on pyrkinyt vahvistamaan sekä jo nyt työelämässä olevien opettajien että opettajaopiskelijoiden osaamista tällä saralla. Tässä artikkelissa kuvaillaan hankkeemme toimintaa, saavutuksia, haasteita sekä tulevaisuudennäkymiä.
Alkuperäiskielisuomi
Julkaisu Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Volyymi11
Numero3
TilaJulkaistu - 13 toukokuuta 2020
OKM-julkaisutyyppiD1 Artikkeli ammatillisessa lehdessä