DivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

  • Jenni Alisaari
  • Raisa Harju-Autti
  • Susanna Kivipelto
  • Mikaela Björklund
  • Kiia Kuusento
  • Eija Laasonen-Tervaoja
  • Heli Vigren

Abstract

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan opetus rakentuu kielitietoisuudelle, eri kielten ja kulttuurien arvostukselle sekä eri kulttuureiden vuorovaikutukselle. Opettajat ja opettajankouluttajat tietävät, että kielet, kulttuurit ja identiteetit ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Haasteena on, miten kieli- ja kulttuuritietoisuutta voidaan käytännön tasolla toteuttaa. DivED on pyrkinyt vahvistamaan sekä jo nyt työelämässä olevien opettajien että opettajaopiskelijoiden osaamista tällä saralla. Tässä artikkelissa kuvaillaan hankkeemme toimintaa, saavutuksia, haasteita sekä tulevaisuudennäkymiä.
Original languageFinnish
Journal Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Volume11
Issue number3
Publication statusPublished - 13 May 2020
MoEC publication typeD1 Article in a trade journal